Considerations on desire and transference in education
PDF (Spanish)

How to Cite

Considerations on desire and transference in education. (2020). Tesis Psicológica, 15(2), 136-146. https://doi.org/10.37511/tesis.v15n2a7

Abstract

The present work starts from the need to reflect on the place of desire, the transfer and the exercise of power from the psychoanalytic theory in the educational field. Since education is one of the spaces where the exercise of power linked to the interests of the capitalist system comes into play. So it is necessary to think about the subject of education that is currently produced from certain Foucaultian notions articulated to psychoanalysis. The objective is propose a different way for the teacher to face knowledge in the teaching process, and contribute a better learning by students. Finding that it is from giving a place to subjectivity, desire, the word and the singular, that another way can be found in which subjects give a different meaning to their education and therefore, lead them to lose their position in which the system has put them. Which allows us to conclude that the transfer (the relationship that is established between teacher-student) is the point from which you can begin to structure and organize the teaching-learning process in a different way.


PDF (Spanish)

References

Anzaldua, R. E. (2004). La docencia frente al espejo. Imaginario, transferencia y poder. México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Anzaldua, R.E. (2012). Infancias y adolescencias en el entramado de los procesos de subjetivación. Revista Tramas, (36), 177-208. http://132.248.9.34/hevila/TramasMexicoDF/2012/no36/7.pdf
Anzaldua, R.E (2015). La educación en la sociedad disciplinaria y en la sociedad de control. En: Memoria electrónica: XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa. Chihuahua, México. http://xplora.ajusco.upn.mx:8080/jspui/handle/123456789/880
Báez, J. (2013). Psicoanálisis y educación “O el psicoanálisis en la educación superior”. Revista Tesis Psicológica, 8 (1), 184-191. https://revistas.libertadores.edu.co/index.php/TesisPsicologica/article/view/288
Blanchard-Laville, Clauidine (2009). Los docentes, entre el placer y el sufrimiento. México: UAM Xochimilco y Universidad Veracruzana.
Camacho, K. (2017). Condiciones del trabajo docente y su entrecruce con la vida privada. Tensiones y posibilidades (tesis de maestría inédita) CINVESTAV, México.
Castoriadis, C. (2002). Frente a la modernidad. Una conversación entre Octavio Paz y Cornelius Castoriadis con Alain Finkielkraut. En: Castoriadis, C. La insignificancia y la imaginación. Diálogos. (35-63). Madrid: Trotta.
Cuello, M; Labella; M, San; Emeterio, et. al. (2017). Educación psicoanálisis: el vínculo educativo entre las pasiones y el deseo. IX Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXIV Jornadas de Investigación XIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-067/483.pdf
Fazio, Gastón. (2013). El lugar de la transferencia en el vínculo educativo. Revista electrónica de psicología Iztacala. 16(1). 20-33. https://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/vol16num1/Vol16No1Art2.pdf
Filloux, Janine (1989). Sobre el concepto de transferencia en el campo pedagógico. En Jiménez S., María del Pilar y Páez M., Rodrigo (2008). Deseo, saber y transferencia (pp. 253-289). México; Siglo XXI.
Follari, R. (1997). Psicoanálisis y sociedad: crítica del dispositivo pedagógico. Buenos Aires, Argentina: Lugar Editorial.
Gallo, H. & Elkin, M. (2012). El psicoanálisis y la investigación en la universidad. Buenos Aires: Grama Ediciones. Serie TRI.
Freud, S. (1925 [1924]). Presentación autobiográfica. En: Obras completas, tomo XX (1-66). Buenos Aires, Argentina: Amorrortu, 2004.
Jiménez, A.M. (2013). La relación profesor-estudiante. Una propuesta desde el psicoanálisis. México: Colección Ediciones de la Noche.
Lacan, J. (2008) El seminario, Libro 8. La transferencia 1960-1961. Buenos Aires: Paidós.
Levaggi, Gabriela (2016). La construcción del problema en los dispositivos de intervención de los equipos de orientación escolar. VIII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXIII Jornadas de Investigación XII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-044/422
Sierra, César. (2016). Psicoanálisis y educación. La apertura de un nuevo conocimiento. Revista Poiésis, 31. 79-90.
Radosh, Silvia (2002). “La transferencia, ¿cómo juega?”. Revista Tramas, subjetividad y procesos sociales, 18/19, Junio/Diciembre 2002; Págs. 239-266.
Rodríguez, Libia E. (2011). La transferencia en el proceso educativo. Revista Colombiana de Ciencias Sociales 2(1). 1-7. https://www.researchgate.net/publication/265226257_La_transferencia_en_el_proceso_educativo
Mier, R. (2006). Prólogo. Para una reflexión sobre la imaginación teórica en la acción formativa. En: Jiménez, M. A. (coord.) Los usos de la teoría en la investigación. Seminario del discurso educativo/Plaza y Valdés, México.

Creative Commons License
This work is licensed under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).