Abstract
This article seeks to make a brief descriptive and historical analysis of some of the main events that characterized Colombian education to identify a perspective that allows contextualization and comprehension of the Colombian educational phenomenon after XVI century. To do this, it is proposed to identify some historical items in a timeline divided into centuries and finishing in a perspective of tendencies in XXI century. In this path, an analysis of some of the most relevant characteristics that have determined the trajectory of Colombian education is elaborated, identifying the role of religion, politics, governments, and foreign influence among others. A brief general perspective of history of Colombian education is shown, thus allowing the identification of some of the most remarkable pedagogical and educational factors that have become milestones in national education.References
Caballero, A. (2018). Historia de Colombia y sus Oligarquías. Bogotá: Ministerio de Cultura, Crítica y Biblioteca Nacional.
Carena, S. (2003). La Ratio Studiorum: Legado pedagógico de la compañía de Jesús a las univer-sidades de América. Diálogos pedagógicos, 3(5), 29-41. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3974960
Fontana, J. (2003). ¿Qué historia enseñar? Revista Clío & Asociados. La historia enseñada, 7, 15-26. https://doi.org/10.14409/cya.v1i7.1578
Guerrero, G. (2002). La imposición de modelos pedagógicos en Colombia-siglo XX. En Estudios Latinoamericanos, 10-11, pp. 21-32. Recuperado de https://revistas.udenar.edu.co/in-dex.php/rceilat/article/view/3253
Guerrero, G. (2004). La educación en el contexto de la globalización. Revista historia de la edu-cación latinoamericana, 6(6), 343-354. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/869/86900620.pdf
Gutiérrez, H. (2017). Procesos interactivos mediáticos de Radio Sutatenza con los campesinos de Co-lombia (1947-1989). Valle del Cauca: Programa Editorial Universidad Autónoma de Occidente. https://doi.org/10.2307/j.ctvckq8vt Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=19269
Gómez, E. & Moreno, M. (2015). Filosofía y cultura Institucional. Vol. I. Bogotá: Ediciones USTAHerraiz, C. L. (1999). La Ratio Studiorum De 1599. Un sistema Educativo Singular. Revista de educación. Equidad y calidad en educación, 319, 117-134.
Maldonado, M. (2008). Pedagogías críticas, Europa, América Latina y Norte América. Bogotá: Editorial Magisterio.
Marín, J. (2016). La investigación en educación y pedagogía. Sus fundamentos epistemológicos y meto-dológicos. Bogotá: Universidad Santo Tomás.
Marquínez, G. (1983). Benthanismo y antibenthanismo en Colombia. Bogotá: El Búho.
Martínez, A. (2016). Maestro, función docente y escolarización en Colombia. Propuesta educativa, 45, 34-49. Recuperado de http://www.albertomartinezboom.com/escritos/articu-los/2016_Maestro_y_escolarizacion_en_Colombia.pdf
Melo, J. (2017). Historia mínima de Colombia. Bogotá: Colegio de México. https://doi.org/10.2307/j.ctv1nhm21
Mesa, J., & Leal, L. (2015). De la educación virtual a la virtualización de procesos educativos; una transición en el contexto de las formas emergentes de cibercultura. Análisis, 46, 125-142. https://doi.org/10.15332/s0120-8454.2014.0084.07
Moncada, C., & Sánchez, M. (2018). La lectura, la creación textual y la alteridad en el marco de una didáctica digital. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 30, 131-153. https://doi.org/10.14201/teoredu302131153
Montoya, J. (2016). El campo de los estudios curriculares en Colombia. Bogotá: Ediciones Uniandes.
Nieto, J. (2017). Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 10(1), 173-195. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2017.0001.07
Ortiz, I., Vizcaíno, J. (2014). Ley General de Educación veinte años después: una valoración a la luz del derecho humano a la educación. Revista Educación y Ciudad, 27, 27-50. Recuperado de https://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/29
Pachecho, J. (1959). Los Jesuitas en Colombia. Tomo III (1696-1767). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Palacios, M. (1996). La gobernabilidad en Colombia: aspectos históricos. Análisis Político, 29, 3-19. Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/view/74960
Patiño, C. (2014). Apuntes para una historia de la educación en Colombia. Actualidades Pedagógicas, 64, 261-265. https://doi.org/10.19052/ap.3209
Patiño, J. (2002). La Iglesia en América Latina. Una mirada histórica al proceso evangelizador eclesial en el continente de la esperanza. Siglos XV-XX. Bogotá: San Pablo.
Pérez, J. (2018). La utilidad del utilitarismo en cuestiones éticas. Análisis crítico reflexivo. Mauricio: Editorial Académica Española.
Pérez, J. (2019). El contractualismo como fundamento de implicación en cuestiones morales sobre la naturaleza y el ambiente. Revista Colombiana de Bioética, 14(1). https://doi.org/10.18270/rcb.v14i1.2394
Pérez, J., Silva, L., Quintero, L., Rodríguez, Y., & Niño, D. (2019). La bioética como escenario de reflexión multidisciplinar. Bogotá: Universidad El Bosque.
Ríos, R. (2015). Historia de la enseñanza en Colombia: entre saberes y disciplinas escolares. Peda-gogía y Saberes, 42, 9-20. https://doi.org/10.17227/01212494.42pys9.20
Robles, A. (2000). Viajes de ida y vuelta de la ciencia ilustrada y su influencia en la educación colo-nial americana. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 2, 74-84. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3302276
Soto, D. (2003). Aproximación histórica a la universidad colombiana. En Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 7, 101-138. Recuperado de https://www.urosario.edu.co/Subsitio/Foros-de-Reforma-a-la-Educacion-Superior/Documentos/AproximacionHisto-rica-UniversidadColombiana.pdf
Vargas, J., Arcila, Y., & Robayo, A. (2017). La Teología de la Liberación y la Pedagogía del Oprimido, un camino hacia la emancipación. Revista Guillermo de Ockham, 15(1), 103-107. Recuperado de https://revistas.usb.edu.co/index.php/GuillermoOckham/article/view/2985
Vargas, M. (2014). La libertad de enseñanza en disputa. Colombia, 1848-1876. Ariadna histórica. Lenguajes, conceptos, metáforas, 3, 35-55. Recuperado de https://www.ehu.eus/ojs/index.php/Ariadna/article/view/11258/0
Weinberg, G. (1981). Modelos educativos en el desarrollo histórico de América Latina. Buenos Aires: Unesco, CEPAL, PNUD.
This work is licensed under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-