Abstract
Background: Violence, as a phenomenon, affects both men and women in Colombia. According to reports from The National Institute of Forensic Medicine and Forensic Sciences, 51% of violence cases are concentrated in men without this translating into specific government actions or investigations focusing their attention on this group. Background usually focuses its attention on the man as the perpetrator, hiding his role as a victim and diminishing his value as a subject of study, which is why there is little research literature on this phenomenon. Objective: This research analyzes the social representations of men regarding their role as victims of violence and its implications in the perpetuation of gender and machismo stereotypes, as well as their main knowledge, attitudes and practices regarding violence against men. Method: Through a mixed methodological approach, interviews and polls were conducted in order to understand this construct. Results: It was found that men silent the fact that they are victims of violence in order to satisfy social expectations regarding the role that they must play in patriarchal structures. 82% of the participants feel pressured to exercise masculine roles, and a 79% have suffered sexual assault from another person. Conclusion: There is a formal understanding of machismo and the negative implications of its practice; however, its practices are admitted as valid and even as justifiable, so they are maintained and perpetuated with the associated stereotypes.
References
Aeberhard-Hodges, J., & McFerran, L. (2018). An International Labour Organization instrument on violence against women and men at work: The Australian influence. Journal of Industrial Relations, 60(2), 246-265.
Alvarado Fajardo, L. M., & Poveda Ortiz, A. J.(2018). Violencia Intrafamiliar en Hombres-Una Realidad Silenciosa.
Alvarado, F. A. C., Pérez-Ruíz, N., De la Hoz-Granadillo, E. J., Sánchez-Villegas, M., & Reyes-Ruiz, L. (2020). Violencia en el noviazgo en jóvenes colombianos: Análisis de la prevalencia según género y aportes para su intervención bidireccional. Archivos venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(4), 526-532.
Barberá, E. y Martínez, I. (2004). Psicología y género. Madrid, España: Pearson Prentice Hall.
Blanco, M., (2011). Investigación narrativa: una forma de generación de conocimientos. Argumentos, 24(67), 135-156. https://www.redalyc.org/pdf/595/59521370007.pdf
Brinkmann, S. (2018). The interview. En N. Denzin y. Lincoln (Eds). The SAGE Handbook of qualitative research. Fifth edition. (pp. 997 - 1038). SAGE Publications.
Campillay-Araya, M. Á., Masso, A. D., & Muñoz-Arce, G. (2023). Perspectivas profesionales sobre la intervención psicosocial en Chile. Una revisión sistemática de estudios cualitativos. Revista de Estudios Sociales, (85), 115-135.
Cañas Vargas, M. E., Muñoz Vargas, J., & Sánchez Varela, J. F. (2018). Violencia intrafamiliar contra el sexo masculino: ruta de atención implementada por la comisaría de familia y la casa de justicia en el municipio de Cartago-Valle del Cauca, para el año 2017.
Casiano Canaza, K. M. (2023). La anomia normativa en la violencia doméstica contra el hombre en Chincha, 2021.
Castañeda, O., Segura, O, & Ramirez, A (2011). Conocimientos, Actitudes y Práctica comunitarias en un brote de dengue en un municipio de Colombia 2010. Rev. Salud Pública 13 (3) 514-527, 2011. Recuperado de: http://www.scielosp.org/pdf/rsap/v13n3/v13 n3a13.pdf
Castaño, R., & Guisao, G. (2022). Investigación narrativa en perspectiva crítica: reflexión metodológica. Folios, 55, 89-100. Epub July 22, Lobato2022.https://doi.org/10.17227/folios.55-12344
Chynoweth, S. K., Freccero, J., & Touquet, H. (2017). Sexual violence against men and boys in conflict and forced displacement: implications for the health sector. Reproductive health matters, 25(51), 90-94.
Conill Sancho, J. (2023). Hermenéutica crítica y genealogía de la razón comunicativa. Revista Ética Y Discurso, 8. Recuperado a partir de http://qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/eyd/article/view/657
Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2018). Designing and Conducting Mixed Methods Research (3rd ed.). Sage Publications.
Dim, E. E. (2021). Experiences of physical and psychological violence against male victims in Canada: A qualitative study. International journal of offender therapy and comparative criminology, 65(9), 1029-1054.
Domínguez, E. y Herrera, J. (2013). La investigación narrativa en psicología: definición y funciones. Psicología desde el Caribe, 30(3), 620-641. http://www.scielo.org.co/pdf/psdc/v30n3/v30n3a09.pdf
Espinoza-Freire, E. E. (2023). El estudio biográfico-narrativo como método de enseñanza y aprendizaje de las Ciencias Sociales. Santiago, (160), 267-283.
Fernández Carballo, R., & Duarte Cordero, A. (2006). Preceptos de la ideología patriarcal asignados al género femenino y masculino, y su refractación en ocho cuentos utilizados en el tercer ciclo de la educación general básica del sistema educativo costarricense en el año 2005. Revista Educación, 30(2),145-162.[fecha de Consulta 12 de Septiembre de 2023]. ISSN: 0379-7082. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44030210
Gadamer, H. (1995). El giro hermenéutico. Cátedra.
García, A. J. Y. (2023). Violencia en la pareja: reflexiones psicosociales y jurídicas sobre la mediación familiar y la terapia familiar. Aposta: Revista de ciencias sociales, (98), 45-60.
Gómez, D. L. (2019). Investigación de la violencia sexual contra hombres (Balance teórico). Iustitia, (17), 79-106.
Gutiérrez-Pozo, A. (2023). Contra el objetivismo y el psicocriticismo. La epistemología hermenéutica de las ciencias humanas. Cuestiones de Filosofía, 9(32), 149–169. https://doi.org/10.19053/01235095.v9.n32.2023.15605
Gutiérrez-Vidrio, Silvia. (2023). Perspectiva discursiva al estudio de las representaciones sociales en el campo de la educación. Práxis Educativa, 18, e20927. Epub 20 de janeiro de 2023.https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.18.20927.004
Hawkesworth, M. (1997). Confounding gender. Signs, 22(3), 649-685. https://doi.org/10.1086/495188
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. sexta edición. McGRAW HILL/INTERAMERICANA.
Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses (s.f.). Observatorio de violencia.
https://www.medicinalegal.gov.co/cifras-de-lesiones-de-causa-externa
Jaramillo-Bolívar, C. D., & Canaval-Erazo, G. E. (2020). Violencia de género: Un análisis evolutivo del concepto. Universidad y salud, 22(2), 178-185.
Jodelet, D. (2011). Aportes del enfoque de las representaciones sociales al campo de la educación. Espacios en blanco. Serie indagaciones, 21(1), 133-154.
Lien, M. I., & Lorentzen, J. (2019). Men's experiences of violence in intimate relationships (p. 174). Springer Nature.
Ministerio de Salud (1993). Resolución n° 8430 de 1993. [Documento en línea]. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RES OLUCION-8430-DE-1993.PDF
Mora, M. (2002). La teoría de las representaciones sociales de Serge Moscovici. Athenea digital, 2, 1-25.
Morse, J. & Niehaus, L. (2009). Mixed method design. Principles and procedures. Left Coast Press.
Moscovici, S. (1981). On social representations. In J Forgas (ed), Social cognition: perspectives on everyday understanding (pp. 181-210). Academic Press.
Muñoz, M. M. R., & Gil, M. F. Á. (2023). La narrativa y sus aportes a la construcción del conocimiento social. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 53(2), 385-400.
Öhlén, Joakim (2010). Review: Janice M. Morse & Linda Niehaus (2009). Mixed Method Design: Principles and Procedures [21 paragraphs]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research,12(1), Art.15, http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs1101159
Organización Mundial de la Salud. (2002). Informe mundial sobre la violencia y la salud.
Palumbo, M., & López, O. (2023). El papel de la familia en la construcción de masculinidad (es) en cis varones estudiantes de la FES Iztacala. Inter disciplina, 11(30), 313-336.
Peña, A. Q., Montalvo, A. G., Soto, C. M., Curi, N. M., Montgomery, W., Sánchez, G. R., & Mercado, G. O. (2019). Estereotipos de género y violencia encubierta de pareja en hombres y mujeres de 18 a 24 años. Revista de investigación en psicología, 22(2), 181-196.
Peretz, T., & Vidmar, C. M. (2021). Men, masculinities, and gender‐based violence: The broadening scope of recent research. Sociology compass, 15(3), e12861.
Pérez, F. V., & Pérez, O. C. (2023). ¿ Qué es ser hombre? Significación y perspectivas de jóvenes universitarios: What is being a man? Significance and perspectives of young university students. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(2), 1932-1946.
Poggi, F. (2019). Sobre el concepto de violencia de género y su relevancia para el derecho.
Ramos Pérez, Cristina, Fernández Batalla, Marta, & Monsalvo San Macario, Enrique. (2018). Modelización de la diversidad sexual: una visión desde los modelos de cuidado. Ene, 12(2), LCC3vl12n2. Epub 00 de 2019. Recuperado en 13 de septiembre de 2023, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2018000200009&lng=es&tlng=es.
Rodríguez Hernández, R., Riosvelasco Moreno, L., & Castillo Viveros, N. (2018). Violencia en el noviazgo, género y apoyo social en jóvenes universitarios. Escritos de Psicología (Internet), 11(1), 1-9.
Rojas, F. B., Nieto-Bravo, J. A., & Pérez-Vargas, J. J. (2023). La narrativa e historias de vida como interpelación a la praxis teológica. Aproximación a los relatos del conflicto colombiano. Theologica Xaveriana, 73.
Ruiz, E. Y. G., Varas, G. J. V., & Cabada, R. I. S. (2023). Hombres víctimas de violencia de pareja: una revisión sistemática. PsiqueMag, 12(1), 31-44.
Salgado, E. H. V. (2023). El largo y escabroso camino hacia la igualdad plena de mujeres y hombres. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 68(247).
Saxton, M. (2017). Tough guys: Facing violence against men with disabilities. In Religion, Disability, and Interpersonal Violence (pp. 111-129). Springer, Cham.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Tesis Psicológica