Professional perspectives in psychosocial attention to social-political violence victims
PDF (Spanish)

How to Cite

Professional perspectives in psychosocial attention to social-political violence victims. (2020). Tesis Psicológica, 15(2), 110-135. https://doi.org/10.37511/tesis.v15n2a6

Abstract

This article is part of the results of a series of investigations on the psychosocial care device for victims of the armed conflict in Colombia.
It is oriented by the question, how are the positions assumed by professionals in psychology and social work, in the development of psychosocial
care processes within the framework of the implementation of Papsivi, in the period 2017-2018, in Valle del Cauca?
The methodological strategy included participation in case conversation meetings and conducting interviews with professionals from said program.
In the analysis, emphasis was placed on two categories: interpretations of the strategy and professional actions in the psychosocial care processes.
In the results, it is highlighted that professional positions emerge as a variable-indeterminate result of the complex combination between a prescribed strategy,
the subjective interpretations of said prescriptions, and the actions performed in relationships with the recipients of an intervention program.
In the context of psychosocial care, within the Papsivi framework, the professionals express interpretations around the appropriation of the strategy's objectives,
the considerations about the ideal of rehabilitation and the use of the methodological guidelines.
In its beginnings, principles such as: contribute to the recognition of emotional-psychological aspects, through listening practices aimed at making the subjects say the unsaid,
fulfilling a function of emotional emptying that favors the realization of their resources and contributions to the construction of new senses.
PDF (Spanish)

References

Agudo, A. (2009). Conocimiento, lenguaje, poder e intermediación. Perspectivas contemporáneas en la antropología de las políticas públicas. Estudios Sociológicos, XXVII(79), 63–110. http://www.redalyc.org/pdf/598/59820689003.pdf
Anderson, H. (2016). Relaciones de colaboración y conversaciones dialógicas: ideas para una práctica sensible a lo relacional. In Á. M. Estrada & C. Buitrago (Eds.), Recursos psicosociales para el postconflicto (2nd ed., pp. 92–115). Taos Institute Publications.
Benedito, G. (1982). Rol del psicólogo: rol asignado, rol asumido y rol posible. In N. Braunstein, M. Pasternac, G. Benedito, & F. Saal (Eds.), Psicología: ideología y ciencia (pp. 403–419). Siglo XXI.
Castillo Sepúlveda, J., Winkler Müller, M. I., & Berroeta Torres, H. (2019). Del empoderamiento a la prehensión: un análisis de programas sociales desde la teoría del actor-red. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 19(3), 1833. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.1833
Castro-Sardi, X., & Olano, J. (2018). Reparación y escucha del sujeto-víctima: Discursos y prácticas en la intervención psicosocial con víctimas del conflicto armado en Colombia. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 9(1), 85–108. https://doi.org/https://doi.org/10.21501/22161201.2279
Congreso de Colombia. (2011). Ley de víctimas y restititución de tierras. [Ley 1448 de 2011]. 10 de junio de 2011. DO: 48096. https://www.ictj.org/sites/default/files/subsites/colombia-linea-tiempo/docs/Ley1448/ley1448.pdf
Gallo, H. (2008). Subjetividad y conflicto armado. In Nueva Escuela Lacaniana (Ed.), Conflicto armado: memoria, trauma y subjetividad (pp. 37–40). La carreta editores.
Gallo, H. (2017). Psicoanálisis e intervención psicosocial. Editorial Universidad de Antioquia.
González, F. (2014). Poder y violencia en Colombia. Odecofi-Cinep-Colciencias.
Grau, M., Íñiguez-Rueda, L., & Subirats, J. (2010). La perspectiva sociotécnica en el análisis de las políticas públicas. Psicología Política, 41, 61–80.
Latour, B. (1998). De la mediación técnica: filosofía, sociología, genealogía. In M. Domenech & F. Tirado (Eds.), Sociología simétrica. Ensayos sobre ciencias, tecnología y sociedad (pp. 294–302). Gedisa.
Latour, B. (2005). Reensamblar lo social: Una introducción a la teoría del actor red. Manantial.
Ministerio de Salud y Protección Social. (2017). Estrategia de atención psicosocial a víctimas del conflicto armado en el marco del programa de atención psicosocial y salud integral a víctimas - PAPSIVI. Marco conceptual atención psicosocial individual, familiar, comunitaria y colectiva étnica. (Volumen 1). Ministerio de Salud y Protección Social.
Molina, N. (2010). Reconstrucción de memoria en historias de vida. Revista de Estudios Sociales, 36, 301–310.
Montenegro, M., & Pujol, J. (2003). Conocimiento situado: Un forcejeo entre el relativismo construccionista y la necesidad de fundamentar la acción. Interamerican Journal of Psychology, 37(2), 295–307. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28437209
Montenegro, M., Pujol, J., & Vargas-Monroy, L. (2015). Miradas, formas de hacer y relaciones en la constitución de una investigacción crítica. Universitas Psychologica, 14(5), 1833–1852. http://www.javeriana.edu.co/universitaspsychologica/articulo.php?art=15610
Montero, M. (2004). Introducción a la psicología comunitaria. Desarrollo, conceptos y procesos. Paidós.
Moreno, M. A. (2013). Psicoanálisis e intervención social. CS En Ciencias Sociales, 11, 115–142. https://icesi.edu.co/revistas/index.php/revista_cs/article/view/1568
Moreno, M. A. (2019). El discurso del Otro en el dispositivo de atención psicosocial a víctimas del conflicto armado. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 10(2), 295–323. https://doi.org/https://doi.org/10.21501/22161201.2800
Moreno, M. A. (2020). Notas (no prescripciones) sobre lo psicosocial. Reflexiones desde la experiencia en Colombia. Inédito. En proceso de publicación.
Moreno, M. A., & Díaz, M. E. (2016). Posturas en la atención psicosocial a víctimas del conflicto armado. El Agora USB, 16(1), 193–213. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100010&lang=pt
Moreno, M. A., & Molina, N. (2018). La intervención social como objeto de estudio: discursos, prácticas, problematizaciones y propuestas. Athenea Digital, 18(3), 1–29. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2055
Moreno, M. A., & Moncayo, J. E. (2015). Abordaje psicosocial. Consideraciones conceptuales y alternativas de análisis en el escenario de atención a víctimas del conflicto armado. In J. E. Moncayo & A. Díaz (Eds.), Psicología social crítica e intervención psicosocial. Reflexiones y experiencias de investigación (pp. 37–56). Editorial Bonaventuriana.
Mosquera, C. (2005). Pluralismos epistemológicos: hacia la valorización teórica de los saberes de acción. Una reflexión desde la intervención social a la población afrocolombiana desplazada. Palimpsestvs, 5, 262–277. https://revistas.unal.edu.co/index.php/palimpsestvs/article/view/8080
Mosquera, C. (2012). Las prácticas de las intervinientes en los procesos de atención psicosocial a la población desplazada por la violencia sociopolítica colombiana. Trabajo Social, 14, 11–27. https://revistas.unal.edu.co/index.php/tsocial/article/view/37124
Ordóñez, A., & Moreno, M. A. (2013). La victimización y sus implicaciones en las relaciones familiares. In J. Orejuela & M. A. Moreno (Eds.), Abordajes Psicoanalíticos a Inquietudes sobre la Subjetividad II (pp. 113–142). Editorial Bonaventuriana. http://www.editorialbonaventuriana.usb.edu.co/index.php/libros/inv/item/6-psicologia/221-abordajes-psicoanaliticos2
Parker, I. (2012). Discursive social psychology now. British Journal of Social Psychology, 51(3), 471–477. https://doi.org/10.1111/j.2044-8309.2011.02046.x
Real Academia Española. (2018). Diccionario de la lengua española. https://www.rae.es/
República de Colombia. (2012). Ley de víctimas y restitución de tierras y sus decretos reglamentarios. Ministerio de Justicia y del Derecho.
Rose, N. (1985). The psychological complex: psychology, politics and society in England 1869-1939. Routledge and Kegan Paul.
San Martín Cantero, D. (2014). Teoría fundamentada y atlas.ti: Recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electronica de Investigacion Educativa, 16(1), 104–122. http://redie.uabc.mx/vol16no1/contenido-sanmartin.html
Vásquez, J. H. (2014). Claroscuros de lo psicosocial, una controversia que no se cierra en Colombia [Universidad del Valle]. http://opac.univalle.edu.co/cgi-olib/?infile=details.glu&loid=866921&rs=2516061&hitno=1
Vásquez, J. H., & Molina, N. (2018). Los usos tautológicos de lo psicosocial en los procesos de intervención en Colombia. Diversitas: Perspectivas En Psicología, 14(2), 309–320. http://www.scielo.org.co/pdf/dpp/v14n2/1794-9998-dpp-14-02-309-320.pdf
Villa Gómez, J. D., Barrera Machado, D., Arroyave Pizarro, L., & Montoya Betancur, Y. (2017). Acción con daño: del asistencialismo a la construcción social de la víctima. Mirada a procesos de reparación e intervención psicosocial en Colombia. Universitas Psychologica, 16(3). https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-3.adac
Villa, J. D. (2012). La Acción Y El Enfoque Psicosocial De La Intervención En Contextos Sociales: Podemos Pasar De La Moda a La Precisión Teórica, Epistemológica Y Metodológica. Ágora U.S.B., 349–365. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312012000200005&lang=pt
Villa, J. D., Arroyave, L., Montoya, Y., & Muñoz, A. (2017). Vicisitudes de los proyectos institucionales de atención psicosocial a víctimas del conflicto armado colombiano. El Agora USB, 17(1), 157–175. http://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/157
White, M. (2016). El trabajo con personas que sufren las consecuencias de trauma múltiple: una perspectiva narrativa. In Á. M. Estrada & C. Buitrago (Eds.), Recursos psicosociales para el postconflicto (2nd ed., pp. 29–78). Taos Institute Publications.

Creative Commons License
This work is licensed under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).