Abstract
Background: The importance of implementing critical thinking intervention programs in educational institutions lies in the commitment to a comprehensive and quality education that connects the academic environment with social reality. In addition, the evaluation of these interventions allows for a follow-up of their effectiveness and practicality, obtaining results that make it possible to strengthen the program. In this study, controversy is proposed as an evaluation method since it raises a space for reflection, confrontation and conciliation of positions in front of the program; highlighting among the antecedents that it has been used as a strategy of critical thinking, but only once as an evaluation method. Objective: to evaluate through controversy and semi-structured interview a program of intervention in critical thinking developed between the years 2014-2019. Methodology: We worked with professors from the Faculty of Legal and Social Sciences under a qualitative paradigm with action research parameters. Results: They show that the program developed interpretation skills, self-regulation and research skills in the student body; however, it is necessary to strengthen the autonomous and collaborative application of the strategies by teachers. Conclusions: the controversy is effective as an evaluation method, encouraging the active participation of teachers, who assume a position and present proposals for strengthening the program, finally generating a comprehensive and argued vision of it. This evaluation brings methodological rigor to educational practices, contributing to quality education.
References
Aparicio, S., Martín, L., Rivera, E., Tovar, L. & Vera, L. (2012). El uso de la evaluación en los programas sociales. Unirevista, (1), 66-75. Recuperado de: http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/6147
Báez, J. (2013). Psicoanálisis y educación “O el psicoanálisis en la educación superior”. Tesis Psicológica, 8 (1), 184-191. Recuperado de https://revistas.libertadores.edu.co/index.php/TesisPsicologica/article/view/288
Betancourth, S. (Septiembre, 2010). Desarrollo del pensamiento crítico a través de la controversia. Ponencia presentada en el Congreso Iberoamericano de Educación. Metas educativas 2021, Buenos Aires, Argentina.
Betancourth, S., Martínez, V. y Tabares. Y. (2020). Evaluación de Pensamiento Crítico en estudiantes de Trabajo Social de la región de Atacama-Chile. Entramado, 16 (1). 152-164. doi: 10.18041/1900-3803/entramado.1.6139
Betancourth, S., Muñoz, K. & Rosas,T. (2017) Evaluación del pensamiento crítico en estudiantes de educación superior de la región de Atacama-Chile. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social, (23), 199-223. doi: 10.25100/prts.v0i23.4594
Betancourth, S., Paz, O. & Obando, M. (2019). Evaluación de un programa de proyecto de vida a través de la controversia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (57), 60-7. doi: 10.35575/rvucn.n57a5
Bezanilla, M., Ruiz, M., Nogueira, D., Turnes, S. & Carrasco, L. (2018). El Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios. Estudios pedagógicos, 44 (1), 89-113. doi: 10.4067/S0718-07052018000100089
Cardoso, E., Ramos, J. & Tejeida, R. (2009). Evaluación de programas educativos desde la perspectiva de los sistemas suaves: Propuesta metodológica. Revista Universidad EAFIT, 45 (155), 30-44. Recuperado de: http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/
Ekahitanond, V. (2018). Adopting the Six Thinking Hats to Develop Critical Thinking Abilities through LINE. Australian Educational Computing, 33 (1). Recuperado de: http://journal.acce.edu.au/index.php/AEC/article/view/120
Ennis, R. (1996). Critical thinking. New Jersey: Prentice-Hall.
Ennis, R. (2000). Chapter 8. Goals for a Critical Thinking Curriculum and Its Assessment. In A. Costa (ed.), Developing Minds: A Resource Book for Teaching Thinking (pp. 44-46). Alexandria, VA: ASCD.
Facione, P. (2007). Pensamiento Crítico: ¿Qué es y por qué es importante?. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/237469559
Fadel, C., Bialik, M. & Trilling, B. (2015). Four –Dimensional education: the competencies learners need to succeed. United States of America: Center for Curriculum Redesign.
Fields, J. (2017). Assessing the Effectiveness of a Critical Thinking Program to Academic Success of Community College Students (Tesis doctoral). Trident University International. Cypress, California.
Fournier, N. (2013). Daring to Debate: Strategies for teaching controversial issues in the classroom. College Quarterly, 16 (3), 1-9. Recuperado de: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1018000.pdf
Gaete, R. (2011). El juego de roles como estrategia de evaluación de aprendizajes universitarios. Educación y educadores, 14(2), 289-307. doi: 10.5294/edu.2011.14.2.3
Herrera, L. & Lorenzo, O. (2009). Estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Un aporte a la construcción del Espacio Europeo de Educación Superior. Educación y educadores, 12 (3). 75-98. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83412235005
Jaimes, A. & Ossa, C. (2016). Impacto de un programa de pensamiento crítico en estudiantes de un liceo de la Región del Biobío. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 53 (2), 1-11. doi: 10.7764/PEL.53.2.2016.6
Johnson, D. (2016). La controversia constructiva. Argumentación, escucha y toma de decisiones razonada. España: Ediciones SM
Johnson, D. W. & Johnson, R. T. (2009). Energizing learning: the instructional power of conflict. Educational Researcher, 38 (1), 37–51. doi: 10.3102/0013189X08330540
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2014). Constructive Controversy as a Means of Teaching Citizens How to Engage in Political Discourse. Policy Futures in Education, 12 (3), 417–430. doi: https://doi.org/10.2304/pfie.2014.12.3.417
Ley N° 21.091. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile, Santiago de Chile, Chile, 29 de mayo del 2018.
Lewin, K. (1946). La investigación acción y los problemas de las minorías. España: Editorial Popular.
Mejía, J. (2011). Problemas centrales del análisis de datos cualitativos. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, (1), 47-60. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5275948
Morais, T., Silva, H., Lopes, J. & Domínguez, C. (2017). Argumentative Skills Development in Teaching Philosophy to Secondary School Students through Constructive Controversy: An Exploratory Study Case. Curriculum Journal, 28 (2). 249-265. doi: https://doi.org/10.1080/09585176.2016.1267654
Montoya, C. & Boyero, M. (2016). El recurso humano como elemento fundamental para la gestión de calidad y la competitividad organizacional. Revista Científica "Visión de Futuro", 20 (2), 1-20. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/3579/357947335001.pdf
Moreno, W. & Velázquez, M. (2017). Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15 (2). 53-73. doi: 10.15366/reice2017.15.2.003
Núñez, S., Ávila, J. & Olivares, S. (2017). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del Aprendizaje Basado en Problemas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 8 (23), 84-103. doi: 10.22201/iisue.20072872e.2017.23.249
Olivares, S., Saiz, C. & Rivas, S. (2013). Motivar para Pensar Críticamente. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11 (2), 367-394. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/2931/293128257004.pdf
Ossa, C., Lepe, N., Díaz, A., Merino, J. & Larraín, A. (2018). Programas de pensamiento crítico en la formación de docentes Iberoamericanos. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22 (4), 443-462. doi: 10.30827/profesorado.v22i4.8432
Palma, M., Ossa, C. & Lagos, N. (2017). Propuesta de un programa de Pensamiento crítico para estudiantes de Pedagogía. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, (Extra), 2833-2838. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/336968
Paul, R. & Elder, L. (2003). La mini-guía para el Pensamiento crítico conceptos y herramientas. California: Fundación para el pensamiento crítico.
Paul, R. & Elder, L. (2005). Una Guía para los Educadores en los Estándares de Competencia para el Pensamiento Crítico. Estándares, Principios, Desempeños y Resultados. California: Fundación para el pensamiento crítico.
Pinedo, I. (2013). El ideal de pensar críticamente: promesas y realidades. Panorama, 7 (13), 59-72. doi: 10.15765/pnrm.v7i13.432
Peñacoba, A. (2015). Educación como perfeccionamiento del ser humano: una propuesta de Millán Puelles. Tesis Psicológica, 10(1), 162-173. Recuperado de: https://revistas.libertadores.edu.co/index.php/TesisPsicologica/article/view/574
Posada, J. (2015). La argumentación y su rol en el aprendizaje de la ciencia. Tesis Psicológica 10(1), 146-160. Recuperado de https://revistas.libertadores.edu.co/index.php/TesisPsicologica/article/view/573
Rojas, A., Luna, J., & Hernández, I. (2018). Competencias docentes transversales para el quehacer de profesores de pregrado en Psicología. Educación y educadores, 21(3), 461-481. doi: 10.5294/edu.2018.21.3.5
Saiz, C. & Rivas, S. (2011). Evaluation of ARDESOS program: an initiative to improve critical thinking skills. Journal of scholarship of teaching and learning, 11 (2), 34-51. Recuperado de: https://eric.ed.gov/?id=EJ932143
Tamayo, O., Zona, R. & Loaiza, Y. (2015). El pensamiento crítico en la educación. Algunas categorías centrales en su estudio. Latinoamericana de Estudios Educativos, 11 (2), 111-133. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134146842006
Thompson, C. (2011). Critical Thinking across the Curriculum: Process over Output. International Journal of Humanities and Social Science, 1 (9), 1-7. Recuperado de: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.463.5095
Tjosvold, D., Druckman, D., Johnson, R. T., Smith, K. A., & Roseth, C. (2019). Valuing cooperation and constructive controversy: A tribute to david w. Johnson. Negotiation and Conflict Management Research. Advance online, 13 (4), 343-362. doi: https://doi.org/10.1111/ncmr.12145
This work is licensed under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-