Abstract
Currently the acción de tutela is considered an appropriate mechanism for claiming rights of civil society against the Colombian state. This tool is not only the means by which people can defend themselves against the constant violations of human rights by public authorities or persons who hold positions of power, but also manifests itself as a tool for civil society to reclaim from the State the rights historically denied and / or violated, such as the fundamental social right to education, especially from afrocolombian communities without access to higher education.
References
Libros:
Arango, R. (2005). El concepto de derechos sociales fundamentales. Bogotá: Legis.
Friedemann, N. & Arocha, J. (1986). De sol a sol: génesis, transformación y presencia de los negros en Colombia. Bogotá: Planeta.
García, M. & Uprimny, R. (2004). Emancipación social y violencia. Bogotá: Norma.
Kalra, M. (dir.) (2009). Derecho a la educación de los afrodescendientes y pueblos indígenas en las Américas. Informe preparado para la audiencia temática ante la Comisión Interamericana de Derechos Humanos, por el Centro de Derechos Humanos Robert F. Kennedy. Recuperado de http://www.espacinsular.org/IMG/pdf/DERECHO_a_la_EDUCACION_de_los_Afro_descendientes_y_PUEBLOS_INDIGENAS.pdf
Mosquera, C. & Barcelos L. C. (editores). (2006). Afroreparaciones: memorias de la esclavitud y justicia reparativa para negros, afrocolombianos y raizales. Serie Estudios Afrocolombianos. Bogotá: CES, Universidad Nacional de Colombia.
Rangel, M. (2008). Educación universitaria en Brasil. Desigualdades y políticas de acción afirmativa para su combate.África e Africanidades, I (1). Uruguay: PNUD.
Informes:
Comisión Interamericana de Derechos Humanos, Lineamientos para la preparación de indicadores de progreso en el área de los derechos económicos, sociales, y culturales, OEA/Ser/L/V/II.129 (Doc. 5), at 30-32 (Oct. 5, 2007). Disponible en http://www.cidh.org/pdf%20files/Guideline%20october%202007%20eng.pdf [de aquí en adelante Lineamientos].
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