Abstract
This paper examines how institutional arrangements of the plurinational states of Bolivia and Ecuador agree with the intercultural approach, and the challenges that can be inferred of such relationship. The central idea is the tension between plurinationality and multiculturalism, which is expressed particularly in the establishment of territorial autonomy, so while these institutional arrangements are needed to ensure recognition of the plurality, are insufficient for ulticulturalism. First, it examines plurinational state claim by indigenous movements in recent decades. Second, it studies multicultural policies that sought to answer that demand. Third, it defines the concept of multiculturalism used by indigenous movements in order to articulate their demands. Finally, discusses the challenges of multinational state, particularly in terms of autonomy.
References
Archivo General de La Nación. Sección: República, Archivo José Manuel Restrepo, Fondo III, Instrucción pública, Vol. 1 y 2.
Bohórquez, L. (1856). La evolución educativa en Colombia. Bogotá, Colombia: Publicaciones Cultural Colombiana.
Bushnell, D. (2007). Colombia una nación a pesar de sí misma. Bogotá: Editorial Planeta.
Codificación Nacional, Sala de negocios generales del Consejo de Estado. T. 2 (1825/26). Bogotá: Imprenta Nacional. 1925.
Codificación Nacional, Sala de negocios generales del Consejo de Estado. T. 3 (1827/28). Bogotá: Imprenta Nacional, 1925.
Codificación Nacional, Sala de negocios generales del Consejo de Estado. T. 4 (1829/30). Bogotá: Imprenta Nacional, 1925.
Codificación Nacional, Sala de negocios generales del Consejo de Estado. T. 9 (1841/42). Bogotá: Imprenta Nacional, 1927.
Codificación Nacional, Sala de negocios generales del Consejo de Estado. T. 13 (1848/49). Bogotá: Imprenta Nacional, 1928.
Codificación Nacional, Sala de negocios generales del Consejo de Estado. T. 14 (1850/51). Bogotá: Imprenta Nacional, 1929.
Codificación Nacional, Sala de negocios generales del Consejo de Estado. T. 15 (1852/53). Bogotá: Imprenta Nacional, 1929.
Codificación Nacional, Sala de negocios generales del Consejo de Estado. T. 34 (1884). Bogotá: Imprenta Nacional. 1954.
Chacón, N.(2007).Polémicas evolucionistas en Colombia a finales del siglo XIX: pasado y presente de la naturaleza, el hombre y las sociedades. Revista Memoria y Sociedad Vol. 13, pp. 41-62.
Deas, M. (2003). Retrato de un hombre hecho a sí mismo: la vida del santandereano Juan Crisóstomo Parra. En: Dávila, C. (Ed.). Empresas y empresarios en la historia de Colombia. Siglos XIX y XX (pp. 355-374). Bogotá, Colombia: Norma - Universidad de Los Andes.
Decreto del 1 de noviembre de 1870, orgánico de Instrucción Pública Primaria. [Consultado 05 de agosto de 2011]. Recuperado en http://www.pedagogica.edu.co/storage/rce/s_8docu.pdf
Decreto 544 de 1888. Recuperado el 16 de enero de 2012 en http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-102498_archivo_pdf.pdf
Decreto 349 de 1892. Recuperado el 16 de enero de 2012 en http://www.mineduaion.gov.co/1621/articles-102504_archivo_pdf.pdf
Decreto 429 de 1893. Recuperado el 17 de enero de 2012 en http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-102506_archivo_pdf.pdf
Hernández, G. (1986). Documentos para la historia de la educación en Colombia. V. 7. Bogotá: Kelly.
Kalmnovitz, S. (2008). La economía de la Nueva Granada. Bogotá, Colombia: Universidad Jorge Tadeo Lozano.
Kalmnovitz, S. (2008). Consecuencias económicas del proceso de independencia en Colombia. Bogotá, Colombia: Universidad Jorge Tadeo Lozano
Melo, J. O. (1985). La república conservadora 1880-1930. En Arrubla, M. (Ed.). Colombia hoy (pp. 52-101). Bogotá, Colombia: siglo XXI editores.
Pombo, M. & Guerra, J. (1896) Constituciones de Colombia V. IV. Bogotá, Colombia: Banco Popular.
Ramírez, T. & Salazar, I. (2010). El surgimiento de la educación en Colombia: ¿En qué fallamos?. En Economía colombiana del siglo XIX. Bogotá, Colombia: Fondo de Cultura Económica y Banco de la República.
Tirado, A. (1985). Siglo y medio de bipartidismo. En Arrubla, M. (Ed.). Colombia hoy (pp. 102-185). Bogotá: siglo XXI editores.
Torrejano, R. (2010). La educación en los albores de la República1810-1830. Revista Republicana, Vol. 10, pp. 45-6.
Torrejano, R. (2012). Educación a la carta: útil, pertinente y de calidad. La reforma de los años cuarenta del siglo XIX en Colombia. Revista Republicana, Vol. 12, pp. 99-131.
Urrutia, M. (1979). Cincuenta años de desarrollo económico colombiano. Medellín: La Carreta.
Valderrama, C. El movimiento neotomista orientado por monseñor Rafael María Carrasquilla en el Colegio Mayor de Nuestra Señora del Rosario. En: Thesaurus. Recuperado el 4 de febrero de 2012]. Disponible en http://cuc.cervantes.es/lengua/thesaurus/pdf/40/TH_40_002_088_0.pdf
This work is licensed under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-