Abstract
For years child labor has been consolidated as a problem that impacts the political-educational framework in Colombia. Its incidence in the formative process of boys and girls has generated great consequences such as the increase in school dropout rates. Taking this problem into account, descriptive qualitative research was carried out, through a case study in a district institution during the period 2019 -2022, where the main strategies that have been taken into account to mitigate the impact of this situation with based on the educational policies in force as of 2022. The objective of the research was to analyze the main goals of public policies and the context conditions and characteristics of child labor in each scenario of its production, in such a way that its incidence on education could be understood. school dropout and in the psychosocial development of this specific group of the population. The main results of the research indicate the incidence of child labor and its relationship with the school dropout of working minors, through the recognition of its sociocultural, historical, and political context, considering the case study. The main conclusion to which the investigation gives rise allows to demonstrate the need to continue in the process of construction of strategies in conjunction with the State, to generate a greater impact and scope against child labor, covering different perspectives in order to manage to control or mitigate it.
References
Acevedo, K., Quejada, R., & Yanez, M. (2017). Estudio transversal de los determinantes del trabajo infantil en. Revista latinoamericana de Ciencias Sociales, 589-606.
Amon, J. J., & Wurth, M. (2020). A virtual roundtable on COVID-19 and human rights with human rights watch researchers. Health and Human Rights, 22(1), 399.
Blasco, J.& Pérez, J. (2007) metodologías de investigación en las ciencias de la actividad física y el deporte: ampliando horizontes. Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas. Editorial Club Universitario. España.
CEPAL. (2020). La pandemia por COVID-19 podría incrementar el trabajo infantil en América Latina y el Caribe. CEPAL Congreso de la República de Colombia. (2006). Código de la Infancia y la Adolescencia. Bogotá: Instituto Colombiano de Bienestar Familiar ICBF/Imprenta Nacional de Colombia.
Cervini, R. A. (2016). Trabajo infantil y progreso de aprendizaje en la educación básica. Centro de Estudios Educativos, 207-209.
Código de la Infancia y la Adolescencia. Ley 1098 de 2006. Artículos 35. 2006 (Colombia)
Código de la Infancia y la Adolescencia. Ley 1098 de 2006. Artículos 41 y 44. 2006 (Colombia)
Constitución Política de Colombia, [CPC] Artículo 14. 4 de Julio de 1991 (Colombia)
Constitución Política de Colombia, [CPC] Artículo 44. 4 de Julio de 1991 (Colombia)
Constitución Política de Colombia, [CPC] Artículo 45. 4 de Julio de 1991 (Colombia)
Corte Constitucional de Colombia. (2004). Sentencia C-170. s.c.: s.e.
DANE (2021) Boletín técnico - Trabajo infantil. Recuperado de:
Eslava, A. (2011). El juego de las políticas públicas. Reglas y decisiones sociales. Medellín: EAFIT.
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNESCO). (2013). Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNESCO). Obtenido de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/GITI-espano.pdf
Galán, R. P. (2009). Los nuevos retos del aprendizaje social en niños con. Revista de Educación, 443 - 464.
ICBF. (2019). ICBF y Unicef se unen para impulsar los Territorios Amigos de la Niñez en Colombia. Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. Recuperado de:
Laboratorio de economía de la educación. (2020) Otros riesgos asociados al cierre de colegios por la pandemia. Recuperado de:
Ley 75 de 1968. Normas sobre filiación y creación del Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. Diario Oficial No. 32.682 de 31 de diciembre de 1968.
Ley 12 de 1991. Convención internacional sobre el derecho de los niños. Diario Oficial 39640 de enero 22 de 1991.
Ley 515 de 1999. Edad mínima de admisión de empleo. Diario Oficial 43.656 del 5 de agosto de 1999.
Martínez, M. (2006). «La capacidad creadora y sus implicaciones para la metodología de la investigación». En: Psicología (Caracas: UCV), vol. XII, núm.1-2, 37-62.
Ministerio de Educación. (2020) Trabajamos en equipo por prevenir y mitigar los impactos del COVID- 19 en la deserción en educación Preescolar, Básica, Media y Superior. Recuperado de:
Ministerio de trabajo y promoción del empleo. (2012). Estrategia nacional para la prevención y erradicación del trabajo infantil 2012-2021. Lima: Ministerio de trabajo y promoción del empleo
Montoya, S. R. (2015). Trabajo infantil una mirada desde los niños y niñas que lo reclaman como un derecho de la infancia. Bogotá.
Nieto, L. (2018). Gran Encuesta Integrada de Hogares - Módulo de Trabajo Infantil
Oficina Internacional del Trabajo -OIT. (2016). Sindicatos y trabajo infantil: Una herramienta para la acción. Italia: Centro Internacional de Formación de la OIT, Turín – Italia. Recuperado de:
Organización Internacional de Trabajo. (1999). C-182. Convenio sobre las peores formas de trabajo infantil. Ginebra: Organización Internacional del Trabajo.
Organización Internacional del Trabajo. (2018). El convenio Número 138 de la OIT. OIT.
Organización Internacional del trabajo (2019) Promover el empleo y el trabajo decente en un panorama cambiante. Recuperado de:
Organización Internacional del Trabajo. (12 de mayo de 2021). Organización Internacional del Trabajo. Obtenido de www.ilo.org
Pedraza Avella, A. C., & Ribero Medina, R. (2006). El trabajo infantil y juvenil en Colombia y algunas de sus consecuencias claves. Revista latinoamericana ciencias sociales niñez y juvenil, 177-216
Pinzón, A., Briceño, L., Gomez, A., & Latorre, C. (2003). Trabajo infantil. Revista ciencias de la salud, 151-163.
Risquez, G. et Al. (2002) Metodología de la Investigación I. Manual Teórico- Práctico. Maracaibo. Editorial Universo de Venezuela, C.A
Salazar, M. (2018). El trabajo infantil en Colombia, tendencias y nuevas políticas. Revista Nómadas, 152-159.
UNICEF. (2019). Edad mínima de admisión al empleo. Recuperado de: www.unicef.org
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.